منو

021-88617235

با ما در تماس باشید

بلومیس

توالت فرنگی یا ایرانی ، کدام بهتر است؟

دوشنبه, 27 اردیبهشت 1400
بازدید : 2973
نظرات : 1

استفاده از توالت فرنگی و ایرانی، کدام بهتر است؟ توالت فرنگی ایرانی و فرنگی چه مزایا و معایبی دارند؟ توالت فرنگی و ایرانی هر دو از مدل های توالت رایج در کشور هستند که هر کدام  مضرات و فواید مخصوص به خود را دارند. استفاده دائمی از توالت های ایرانی سبب آسیب به مفاصل پا، زانو درد و کمر درد می شود اما در مقابل استفاده از توالت فرنگی نیز منجر به بیماریهای پوستی و گوارشی می شود. از آنجا که انتخاب مناسب توالت در سلامت افراد بسیار مهم است ما در این مطلب از بلومیس به بررسی، مقایسه و ذکر مزایا و معایب توالت فرنگی و ایرانی می پردازیم.

 

مزایا ئ معایب توالت فرنگی و ایرانی

 

مزایا و معایب توالت ایرانی

 

توالت های ایرانی معمولا از جنس چینی بهداشتی است و مدل ها و طرح های متفاوتی دارد. دانشمندان معتقدند توالتهای سنتی بدن را در وضعیت مناسب تری قرار میدهند. اخیرا مدل های جدیدی از توالت ایرانی با طراحی ارگونومیک و طبی تولید شده‌اند که نسبت به مدل های ساده مزایای بیشتری دارند.

 

 مزایای توالت ایرانی

 

1-دفع راحت تر انجام می گیرد.

دفع راحت تر از مزایای استفاده از توالت ایرانی می باشد. در واقع نشستن در حالت چمباتمه به حرکت روده فشار می آورد تا دفع راحتتر صورت گیرد. در صورتیکه در توالت فرنگی مجرای مقعد در زاویه قائمه (۹۰ درجه) قرار می‌گیرد که این مساله باعث می‌شود ماهیچه پایین مقعد جلوی مسیر خروج روده بزرگ را بگیرد. درنتیجه افراد برای دفع باید زور بزنند و به مرور زمان دچار مشکلات گوارشی و بواسیر می شوند.

2-زمان نشستن در توالت کمتر است.

زمان نشستن کمتر از دیگر مزایای توالت ایرانی می باشد که تاثیر بسزایی در سلامت افراد دارد. پژوهشگران می گویند که افرادی که از توالت ایرانی ‌استفاده می‌کنند به طور متوسط حدود 51 ثانیه روی توالت می نشینند در صورتیکه این زمان برای توالت فرنگی حدود  ۱۱۴ تا ۱۳۰ ثانیه  می باشد.

3-احتمال عفونت و بیماریهای پوستی کمتر است.

توالت های ایرانی بهداشتی و تمیز تر از توالت های فرنگی هستند زیرا در هنگام استفاده از توالت ایرانی بدن هیچ تماسی با صندلی توالت ندارد و به همین دلیل بیماری‌های پوستی، قارچی، تبخال و… به فرد منتقل نمی شود.

 

مزایا و معایب توالت فرنگی و ایرانی

معایب توالت ایرانی

 

 به زانوها و مفاصل فشار وارد می کند.

نشستن بر روی سنگ توالت ایرانی به راحتی توالت فرنگی نیست و به زانوها و مفاصل فشار وارد می کند. همان طور که می دانید در استفاده از توالت ایرانی حتما باید به حالت چمباتمه ای بنشینید که این حالت نشستن نا خودآگاه فشار زیادی به زانو ها و مفاصل وارد می کند و به مرور زمان منجر به بیماری های مفصلی و آرتروز می شود.

نکته: افراد چاق نباید از توالت ایرانی استفاده کنند زیرا به دلیل اضافه وزن، بروز بیماریهای مفصلی و آرتروزی در آنها سریعتر اتفاق می افتد.

 

مزایا و معایب توالت فرنگی

 

توالت فرنگی چند سالی است که در کشور بسیار رواج پیدا کرده است. توالت فرنگی معمولا از چینی بهداشتی ساخته می‌شود و تخلیه آن با سیستم فلاش تانک و سیفون است. ااین مدل توالت در سه نوع یک تکه، دو تکه و دیواری در بازار موجود می باشد که نوع توالت فرنگی دیواری از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

 

توالت فرنگی یا ایرانی کدام بهتر است؟

 

مزایای توالت فرنگی

 

1-نشستن بر روی توالت فرنگی راحت است.

نشستن بر روی توالت فرنگی بسیار راحت تر از توالت ایرانی است و پزشکان استفاده از آن را بخصوص برای افراد سالمند، بیمار و باردار توصیه می کنند.

2-توالت فرنگی از فشار به مفاصل و آسیب دیدن آنها جلوگیری می کند.

مهمترین مزیت توالت فرنگی این است که اصلا به زانو و مفاصل هیچ فشاری وارد نمی کند در صورتیکه در توالت ایرانی مقدار زيادي از وزن افراد روي سطح کوچکي از مفصل زانو قرار می گیرد  و منجر به بروز مشکلات مفصلی و آرتروز می شود.

 

معایب توالت فرنگی

 

1-باعث بروز بیماریهای پوستی می شود.

در هنگام استفاده از توالت فرنگی بدن با کاسه توالت تماس پیدا می کند و احتمال بروز بیماریهای پوستی مانند تبخال زیاد است.

2- عمل دفع در توالت فرنگی سخت است.

وقتي فرد روي کاسه توالت فرنگی مي نشيند، رکتوم توسط عضله بالابرنده مقعد منقبض شده و تخلیه را سخت می‌کند. بنابراین فرد باید زور بیشتری بزند و به خود فشار وارد کند. زاویه نامناسب، زور زدن برای دفع و تخلیه سخت در طولانی مدت منجر به بروز بیماری‌های روده، یبوست، بواسیر و…  می شود.

نکته 1: بهترین زاویه نشستن بر روی توالت فرنگی 30 تا 45 درجه می باشد. برای اینکه راحتر به این حالت بنشینید از یک چهارپایه کوچک یا زیرپایی استفاده کنید.

نکته 2 : نشستن در حالت 90 درجه روی توالت فرنگی، ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند یبوست های مکرر، عفونت ادراری، دردهای موضعی، تحریک مکرر رکتوم، بواسیرو .... در بدن شود.

 

مقایسه توالت فرنگی و ایرانی

 

استفاده از توالت فرنگی و ایرانی، کدام بهتر است؟

 

ما نمی توانیم پاسخ دقیقی به این سوال بدهیم زیرا شما باید بر اساس شرایط خود نوع توالت را انتخاب کنید. توالت فرنگی برای سالمندان ، خانم های باردار و همچنین افرادی که از بیماریهای  مفصلی، پادرد و زانو درد، دیسک و آرتروز رنج می برند و به تازگی عمل جراحی انجام داده اند بهترین انتخاب می باشد. اما اگر از مشکلات روده و گوارش مانند یبوست رنج می برید و نمی خواهید به بیماریهای پوستی و قارچی مبتلا شوید، توالت ایرانی برای شما بهتر است.

 

f (شنبه, 19 تیر 1400)

بهتره برای دفع مدفوع از توالت ایرانی استفاده بشه و برای ادرار از توالت فرنگی در اینصورت فشار بر زانو و مفصل کمتر میشه و نیز در دفع مدفوع مشکل پیش نمیاد

پاسخ

فرم ثبت نظرات کاربران

گزینه های ستاره دار (*) را تکمیل کنید

ارسال پیام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه الکترونیکی عضو شوید
عضویت شما در خبرنامه با موفقیت انجام شد
شما قبلا عضو خبرنامه شده اید

ارتباط با ما

تلفن : 88617235 021

همراه : 87 61 107 0912 ( مؤمنی )

آدرس : تهران - ملاصدرا - خیابان شیراز جنوبی - نرسیده به کوچه اتحاد - پلاک 52 - فروشگاه صدف

ایمیل : info[at]bloomis-co.com