منو

021-88617235

با ما در تماس باشید

بلومیس

دوش آب گرم یا سرد، کدام بهتر است؟

چهارشنبه, 19 آذر 1399
بازدید : 2340
نظرات : 0

دوش آب گرم یا سرد، کدام بهتر است؟ فواید دوش آب سرد چیست؟ دوش گرفتن با آب گرم چه عوارضی دارد؟

اگر هر روز صبح هوس دوش آب گرم می کنید، باید بگویم که شما تنها این احساس را ندارید بلکه اکثریت افراد دوست دارند لذت دوش آب گرم را با شروع روز تجربه کنند. اما آیا می دانید دوش آب سرد نیز باید در برنامه روزانه شما جایگاهی داشته باشد؟ صرف نظر از احساس شما درباره هر دو نوع دوش آب گرم یا سرد، تحقیقات نشان می دهد که دوش آب گرم و سرد دارای فواید و مضراتی هستند که باید از آنها آگاه باشید.

 

دوش آب گرم بهتر است یا سرد

 

دوش آب گرم یا سرد، کدام بهتر است؟

ممکن است با تصور دوش آب سرد لرز کنیم اما وقتی یک روز گرم و پر تنش را در پیش رو داریم، یک دوش آب سرد می تواند احساس خوب آرامش را در ما ایجاد کند. دوش گرفتن نه تنها بدن ما را از آلودگی ها پاک می کند بلکه بسته به دمای آن می تواند عملکرد اعضای بدن ما را تحت الشعاع قرار بدهد. دوش آب سرد استرس و اضطراب را از ما دور می کند و به سلامتی پوست و مو کمک می کند و در مقابل با گرفتن یک دوش اب گرم، عضلات بدن شل شده و خستگی یک روز سخت کاری را از بدن ما به در می کند. دوش آب گرم و سرد هر دو فواید و مضراتی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

فواید دوش آب گرم

 

1-دوش آب گرم درد عضلات را تسکین می دهد.

دوش آب گرم می تواند به تسکین درد عضلات کمک کند. آب داغ همچنین به افزایش گردش خون در بدن کمک می کند که می تواند به طور قابل توجهی درد را تسکین و التهاب را کاهش دهد. همچنین شما می توانید برای کاهش التهاب مفاصل در اثر آرتروز یا دیگر بیماریهای عضلانی مقداری نمک اپسوم به وان آب گرم خود اضافه کنید و معجزه آن را به چشم ببینید.

 

2-مجاری مخاطی را باز می کند و علائم سرماخوردگی را تسکین می دهد.

آیا بینی شما گرفته و نفس کشیدن را برای شما سخت می کند؟ بخار حاصل از دوش آب گرم می تواند به عنوان یک ضد احتقان طبیعی برای تسکین علائم سرماخوردگی عمل کند ، زیرا بخار گرم باعث مرطوب شدن مجرای بینی می شود. همچنین بخار حمام آب گرم برای کاهش درد سینوس‌ها و سرفه‌های شدید عالی است.

 

نکته: از آنجا که گرما و بخارآب زیاد می تواند به روشویی کابینتی داخل حمام آسیب بزند توصیه می شود سرویس بهداشتی خود را به کابین دوردوشی مجهز کنید.

 

فواید دوش آب سرد

 

3- دوش آب گرم منافذ پوست را به صورت طبیعی پاک می کند.

دوش آب گرم منافذ پوست را باز کرده و به نرم شدن و سلامت آن کمک می کند. برای تمیز کردن پوست الزاما به محصولات گران قیمت نیازی ندارید بلکه تنها کافیست برای باز شدن منافذ پوست دوش آب گرم بگیرید و سپس پوست خود را تمیز کنید.

 

4- با دوش آب گرم خوابی راحت تر بخوابید!

اگر شب ها به سختی به خواب می روید، یک دوش آب گرم می تواند به شما کمک کند. آب گرم کار مغز، عضلات و سلول‌های بدن شما را به آرامش می‌رساند و در نتیجه هرچه بدنتان آرامش بیشتری داشته باشد، خواب بهتری خواهید داشت.

 

 

 

مضرات دوش آب گرم

 

1-دوش آب گرم باعث خشک شدن پوست های حساس می شود.

از عوارض دوش گرفتن با اب گرم، خشک شدن پوست می باشد. اگر پوست بدنتان حساس است توصیه می شود که از دوش آب گرم استفاده نکنید. آب گرم با آسیب رساندن به سلول‌های کراتین که در خارجی‌ترین لایه پوست قرار دارند باعث خشکی پوست می شوند و به سلول‌ها اجازه نمی‌دهد تا رطوبت را در خود نگه دارند.

 

2- بیماریهای پوستی را تشدید می کند.

دوش آب گرم همچنین می تواند برخی از بیماری های پوستی را تشدید کند. درجه حرارت بالا خشک شدن پوست را آسانتر کرده و بیماری هایی مانند اگزما را بدتر می کند.

 

عوارض دوش گرفتن با آب گرم

 

 

3- باعث ایجاد خارش در پوست می شود.

متخصصان پوست معتقدند که اب گرم باعث خارش پوست می شود. آنها می گویند سلول های ماست در اثر گرما محتوای خود ( هیستامین ) را در پوست آزاد می کنند و درنتیجه پوست به خارش می افتد.

 

4- باعث افزایش فشار خون می شود.

از مضرات آب رم افزایش فشار خون است. بنابراین اگر از فشار خون بالا رنج می برید هرگز دوش آب خیلی گرم نگیرید زیرا گرما بیماری شما را تشدید می کند. دوش آب ولرم رو به سردی بهترین گزینه می باشد.

 

فواید دوش آب سرد

 

1-سیستم ایمنی و گردش خون را بهبود می بخشد.

دوش آب سرد علاوه بر اینکه برای پوست شما مفید است، به گردش خون بهتر نیز کمک می کند. وقتی آب سرد پوست را لمس می کند، رگ های خونی منقبض می شوند و گردش خون روی اندام های حیاتی متمرکز می شود. همچنین دوش آب سرد ضمن تسریع آهنگ متابولیک با افزایش تعداد گلبول های سفید سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. متخصصان توصیه می کنند افرادی که از بیماریهای قلبی-عروقی رنج می برند، دوش اب سرد بگیرند زیرا آب سرد، سیستم گردش خون تحریک می‌ کند و التهابات را کاهش می دهد.

 

2-با دوش اب سرد پوست و مویی زیبا داشته باشید!

آب سرد بر خلاف آب گرم باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. درنتیجه رطوبت پوست حفظ شده و آلودگی ها نیز نمی توانند به پوست وارد شوند. همچنین آب سرد پوست سر را سفت می کند و توانایی مو برای محکم نگه داشتن پوست سر را افزایش می دهد و مو درخشانتر می شود.

 

 

3- استرس و افسردگی را بهبود می بخشد.

دوش اب سرد تحمل شما را در برابر شوک، استرس و حتی بیماری‌ها بالا می برد. آب سرد با کاهش اسید اوریک و تقویت سطح گلوتاتیون در خون به کاهش استرس کمک زیادی می کند. همچنین دوش آب سرد می تواند با تحریک بخشی در مغز که نورآدرنالین ترشح می کند، علائم افسردگی را کاهش دهد. نور آدرنالین یک ماده شیمیایی موثر در کاهش افسردگی محسوب می شود.

 

4- با دوش آب سرد وزن خود را کم کنید!

اینکه می توانید با دوش آب سرد وزن خود را کاهش بدهید یک خبر خوب برای همه افراد دارای اضافه وزن به خصوص خانم ها که به کاهش وزن خون خود فکر می کنند، است. آب سرد با فعال کردن چربی قهوه ای می تواند به کاهش وزن کمک کند. چربی قهوه ای تامین حرارت لازم برای گرم نگه داشتن بدن را برعهده دارد و زمانی فعال می شود که در معرض سرما قرار بگیرد. این چربی ها بیشتر در اطراف گردن و شانه قرار دارند.

 

مضرات آب سرد

 

1-اگر احساس سرما می کنید ودمای بدنتان پایین است، دوش اب سرد نگیرید زیرا باعث می شود دمای بدنتان پایین تر بیاید و زمان زیادی برای عادی شدن بدنتان طول بکشد.

2-اگر بیمار هستید و یا دوره ی نقاهت را می گذرانید بهتر است دوش آب سرد نگیرید. زیرا آب سرد می تواند بیماری شما را تشدید کند.

 

 

فرم ثبت نظرات کاربران

گزینه های ستاره دار (*) را تکمیل کنید

ارسال پیام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه الکترونیکی عضو شوید
عضویت شما در خبرنامه با موفقیت انجام شد
شما قبلا عضو خبرنامه شده اید

ارتباط با ما

تلفن : 88617235 021

همراه : 87 61 107 0912 ( مؤمنی )

آدرس : تهران - ملاصدرا - خیابان شیراز جنوبی - نرسیده به کوچه اتحاد - پلاک 52 - فروشگاه صدف

ایمیل : info[at]bloomis-co.com