منو

021-88617235

با ما در تماس باشید

بلومیس

ایمنی و بهداشت در ورزش

دوشنبه, 14 بهمن 1398
بازدید : 23222
نظرات : 4

تامین سلامت روحی و جسمی ورزشکاران از اهداف رعایت بهداشت در ورزش و توجه به ایمنی در ورزش می‌باشد. رعایت بهداشت ورزشی برای افرادی که تربیت بدنی و ورزش در برنامه های هفتگی و ماهانه آن ها قرار دارد یک ضرورت محسوب می شود. زیرا این امر مانع بروز بیماری های جسمی و همچنین عواقب خطرناک آن می شود. شاید این سوال شما نیز باشد که بهداشت ورزشی چیست؟ ایمنی در ورزش یعنی چه ؟و چگونه می توانیم ایمنی و بهداشت فردی در ورزش را رعایت کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا پاسخ سوالات خود و نکات ایمنی در ورزش را دریافت کنید.

 

 تعریف بهداشت ورزشی

 

 

اگر کسی از شما بپرسد بهداشت ورزشی را تعریف کنید، چه می گویید؟ به شرایط و عواملی که باعث می شود تا ورزشکاران بدون هیچگونه صدمه ای ورزش کنند و در حین و بعد از ورزش احساس ناراحتی نکنند، بهداشت ورزشی گفته می شود. ورزش اصول بهداشتی خاص خود را دارد و ورزشکاران با رعایت آن می توانند از بروز عواقب خطرناک  جلوگیری کنند. بسیار مهم است که ورزشکار بداند چگونه باید ورزش کند تا کمتر خسته شده و آسیب جدی نبیند.

 

ایمنی و بهداشت فردی در ورزش

 

رعایت ایمنی و بهداشت فردی به پیروی از مجموعه ای از دستورالعمل ها و عادت های بهداشتی و اجتناب از رفتارها عادات ناسالم گفته می شود که در مجموع  افراد در معرض عوامل بیماری زا، صدمه و جراحت قرار نمی گیرند. لباس ورزشی، کفش ورزشی، عفونت در بدن ورزشکار، بهداشت محیط ورزشی و بهداشت بدن ورزشکار از اصول ایمنی و بهداشت فردی در ورزش محسوب می شود. در ادامه بیشتر در مورد اصول ایمنی در ورزش صحبت خواهیم کرد.

 

لباس ورزشی

 

تحقیق در مورد ایمنی در ورزش

 

تحقیق در مورد ایمنی در ورزش نشان می دهد که انتخاب لباس ورزشی مناسب در بهداشت فردی ورزشکار بسیار مهم است. لباس ورزشی باید آزاد، سبک و راحت باشد و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود. استفاده از لباس های مناسب ورزشی از قبیل پیراهن، شورت، گرمکن شلوار و در بعضی مواقع ساق بند، زانوبند، ضروری است و باعث راحتی در هنگام ورزش می شود. بهتر است برای انجام فعالیت های بدنی و ورزشی لباس کمتری به تن کنید زیرا تمرین های بدنی باعث گرم شدن بدن شما می شود.

در هنگام دویدن و یا ورزش های سنگین هرگز از لباس های پلاستیکی و شمعی یا مشابه آن استفاده نکنید. زیرا برخلاف تصور بیشتر افراد، پوشیدن این لباس ها باعث افزایش تعریق نمی شود و با جلوگیری از تبخیر سطح پوست و خنک شدن، ورزشکار خیلی زود احساس خستگی می کند. لباس های نخی بهترین هستند و بهترین انتخاب برای فعالیت ورزشی می باشند. برای رعایت بهداشت در باشگاه و سالن های ورزشی هرگز از لباس و حوله دیگران استفاده نکنید زیرا ممکن است در اثر استفاده مکرر به بیماریهای پوستی مبتلا شوید.

 

کفش ورزشی

 

بهداشت ورزشی را توضیح دهید

 

انتخاب مناسب کفش در مقوله ایمنی و بهداشت در ورزش نقش مهمی را ایفا می کند. شما به عنوان یک ورزشکار حرفه ای یا آماتور برای انجام بهتر فعالیت های ورزشی خود  به یک کفش ورزشی استاندارد و مناسب احتیاج دارید. بنابراین لازم است با توجه به تعریف ایمنی در ورزش در هنگام خرید صبر و توجه بیشتری خرج بدهید و کفشی را انتخاب کنید که :

1-راحت و با دوام باشد

2-به خوبی از پا محافظت کند

3-در هنگام حرکت از فشار و نیروهای وارد شده به پا کم کند.

4-وزن مناسب داشته باشد

5-آب و رطوبت در آن نفوذ نکند

6-هوا بتواند در آن جریان پیدا کرده و قادر به تبادل دما باشد.

دقت داشته باشید که یک کفش غیر استاندارد می تواند شکل اصلی پای شما را تغییر داده و با ایجاد تاول و پینه باعث اذیت و آزار شما شود.

 

نکته:  بهتر است خرید کفش در پایان روز انجام شود زیرا اندازه پا در غروب بزرگتر از صبح است.

 

اگر کفش انتخابی شما حتی به مقدار جزئی کوچک و یا بزرگ باشد می تواند آسیب های جدی به پای شما وارد کند. ممکن است در انجام فعالیت های ورزشی به خصوص دوومیدانی، پرش و حتی فوتبال که به تحرک و جنب و جوش زیاد نیاز دارند، باعث آسیب دیدن انگشتان پا، خون مردگی و خونریزی اطراف ناخن شما شود.

 

رعایت بهداشت در باشگاه

 

 

لازم است در انتخاب باشگاه برای انجام فعالیت های ورزشی خود بیشتر دقت کنید. رعایت بهداشت در باشگاه بسیار مهم است و بهتر است باشگاهی را انتخاب کنید که از نظر نور، سرمایشی و گرمایشی مطابق اصول بهداشتی باشد. تا جای امکان فعالیت های ورزشی خود را در محیط های باز انجام بدهید در غیر این صورت سالن انتخابی شما باید دارای پنجره و تهویه مناسب باشد تا بتواند به ویژه در فصل تابستان، هوای کثیفی که به علت دویدن افراد و تعرق و دیگر فعالیت ها بوجود آمده را به بیرون خارج کرده و هوای تمیز را وارد سالن کند.

در انتخاب ابزار و وسایل ورزشی هوشیار باشید، با مربی خود مشورت کنید و از چگونگی استفاده و کاربرد آنها آگاه شوید تا بتوانی از انجام فعالیت های ورزشی خود نهایت لذت را ببرید.

 

بهداشت بدن ورزشکار

 

بهداشت بدن ورزشکار بسیار مهم است و دوش گرفتن بعد از انجام فعالیت ورزشی یک ضرورت محسوب می شود. با انجام فعالیت های ورزشی، عمل تعریق در بدن فعال می شود و بخشی از مواد زائد عرق در پایان ورزش بر روی بدن باقی می مانند که بایستی از رو بدن پاک شود. بنابراین بهتر است تا ورزشکار بعد از پایان ورزش با گرفتن دوش، بوی عرق را از روی بدن خود پاک کرده و خستگی را از خود دور کند.

 

این مطلب را از دست ندهید: بهترین زمان برای دوش گرفتن (دوش گرفتن صبح بهتر است یا شب؟)

 

اعتراف کنید که ایستادن در زیر دوش آب گرم حمام واقعا لذت بخش است. اگر یک خانواده ی پرجمعیت هستید، ممکن است گرفتن دوش صبحگاهی برای دیگر افراد خانواده مشکل ایجاد کند.

نظر شما در مورد انتخاب کابین دور دوشی دوبل در حمام چیست؟ ما به شما پیشنهاد می دهیم که برای حمام های بزرگ از کابین دوردوشی دوبل استفاده کنید. زیرا به این ترتیب افراد خانواده بخصوص در صبح برای دوش گرفتن دیگر نباید منتظر یکدیگر بمانند و می توانند برای رفتن به سرکار خود سریعتر آماده شوند.

 

ستاره (چهارشنبه, 08 دی 1400)

خیلی عالی وآموزنده بود باتشکر

پاسخ

Mahgol (جمعه, 03 دی 1400)

kheili komakam kardid mersi vaghean

پاسخ

mahbod (جمعه, 03 دی 1400)

Daste shoma dard nakone khieli be dard khord!! MErsiii

پاسخ

آوا (ﺳﻪشنبه, 14 بهمن 1399)

بد نیست 👍🏻

پاسخ

فرم ثبت نظرات کاربران

گزینه های ستاره دار (*) را تکمیل کنید

ارسال پیام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه الکترونیکی عضو شوید
عضویت شما در خبرنامه با موفقیت انجام شد
شما قبلا عضو خبرنامه شده اید

ارتباط با ما

تلفن : 88617235 021

همراه : 87 61 107 0912 ( مؤمنی )

آدرس : تهران - ملاصدرا - خیابان شیراز جنوبی - نرسیده به کوچه اتحاد - پلاک 52 - فروشگاه صدف

ایمیل : info[at]bloomis-co.com