منو

021-88617235

با ما در تماس باشید

بلومیس

8 نکته مهمی که باید قبل و بعد از شام به خاطر بسپارید؟

شنبه, 23 آذر 1398
بازدید : 2418
نظرات : 0

سلامتی، مهم‌ترين اصل در زندگي است و حفظ سلامتي و سالم نگه داشتن بدن به شيوه و سبک زندگي ما  بستگی دارد. وعده ی شام همانند دیگر وعده های غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است و بایستی حتما خورده شود. زیرا وعده ی شام، مواد مغزی لازم برای عملکرد بدن فراهم می کند. شام وعده ای است که تقریبا همه ی افراد خانواده دور هم جمع می شوند و به افراد فرصت می دهد تا گپ و گفت خانوادگی و دوستانه داشته باشند. بهتر است افراد در کنار سوپ و سالاد یک غذای جانبی ساده نیز داشته باشند زیرا یک وعده سالم و سبک شام به آنها کمک می کند تا از یک خواب سالم و آرامش بخش لذت ببرند.

کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که شام حداقل 2 ساعت قبل از خواب و در حد اعتدال میل شود و افراد از خوردن نوشیدنی های کافئین دار یا مشروبات الکلی در هنگام صرف شام به شدت خودداری کنند. علاوه بر این، نکات زیادی وجود دارد که باید قبل و بعد از شام برای حفظ سلامتی انجام بدهید. ما را تا پایان مطلب در بلومیس همراهی کنید.

 

 

8 نکته مهمی که باید قبل و بعد از شام به خاطر بسپارید؟

 

*نوشیدن آب گرم

نوشیدن یک لیوان آب ولرم 30 دقیقه قبل از غذا، به هضم کمک کرده و از پرخوری افراد جلوگیری می کند. بهتر است در بین غذا از نوشیدن زیاد آب خودداری کنید زیرا هضم غذا را با مشکل مختل می کند.

بعد از صرف شام، حداقل یک ساعت و نیم صبر کنید و سپس یک لیوان آب گرم بنوشید. آب گرم، تجزیه و هضم غذا را راحت تر کرده و مواد مغذی را زودتر جذب می کند.

 

*بلافاصله بعد از صرف شام نخوابید

بسیاری از افراد بعد از صرف یک شام گرم، وسوسه می شوند که فوراً به رختخواب بروند. با این حال، انجام این کار می تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. زیرا دراز کشیدن بعد از غذا می تواند روند هضم را کندتر کند و منجر به احساس نفخ و سوزش معده شود. شام خود را حداقل 2 ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل کنید. در این فاصله می توانید به پیاده روی بروید، میز را جمع کنید و با فرزندان و همسر خود وقت بگذرانید.

 

*دوش نگیرید

افراد زیادی هستند که برای رفع خستگی روزانه ترجیح می دهند تا قبل از خواب دوش بگیریند. دکوراسیون مدرن حمام های امروزی با کابین دوردوشی، وان، روشویی کابینتی و دیگر لوازم جانبی شیک هر کسی را وسوسه می کند تا برای به دست آوردن آرامش و در رفتن خستگی یک روز کاری سخت، دقایقی را در حمام سپری کند. ولی متخصصان توصیه می کنند حداقل 30 تا 45 پس از هر وعده غذایی حمام نکنید و بهتر است قبل از شام دوش بگیرید. زیرا دوش گرفتن یا حمام کردن بعد از صرف شام می تواند در روند هضم اختلال ایجاد کند. هضم به انرژی زیادی نیاز دارد و مقدار زیادی خون در معده جریان دارد. هنگامی که بلافاصله بعد از خوردن شام حمام می کنید یا دوش می گیرید، دمای بدن کمی کاهش می یابد.

 

 

 

*بعد از شام به یک پیاده روی کوتاه بروید

بعد از صرف شام و قبل از رفتن به رختخواب ، 30 دقیقه صبر کنید و سپس به پیاده روی کنید. دیگر نیازی به پیاده روی یک ساعته نیست. شما به راحتی می توانید 15 تا 20 دقیقه از قدم زدن کوتاه در نزدیکی خانه خود لذت ببرید. پیاده روی یک ورزش مناسب در شب هنگام می باشد زیرا به هضم غذا کمک می کند و از نفخ و ناراحتی شکم جلوگیری می کند.

 

*از انجام ورزش سنگین خودداری کنید

پیاده روی بعد از خوردن شام یک ورزش ایده آل محسوب می شود و در مقابل انجام ورزش های سنگین اصلا توصیه نمی شود. زیرا انجام ورزش های سنگین، ضربان قلب را بالا می برد و از ترشح هورمون ملاتونین ( هورمون تنظیم چرخه خواب و بیداری ) جلوگیری می کند و درنتیجه خواب افراد دچار اختلال می شود.

 

بیشتر بدانیم : ایمنی در ورزش یعنی چه؟

 

رعایت ایمنی و بهداشت فردی به پیروی از مجموعه ای از دستورالعمل ها و عادت های بهداشتی و اجتناب از رفتارها عادات ناسالم گفته می شود که در مجموع  افراد در معرض عوامل بیماری زا، صدمه و جراحت قرار نمی گیرند. لباس ورزشی، کفش ورزشی، عفونت در بدن ورزشکار، بهداشت محیط ورزشی و بهداشت بدن ورزشکار از اصول ایمنی و بهداشت فردی در ورزش محسوب می شود.

 

*دندانهای خود را مسواک بزنید

بلافاصله بعد از صرف شام مسواک نزنید. لازم است 30 دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید. متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند برای سلامتی دهان و دندان حتما قبل از خواب، مسواک بزنید. مسواک زدن حداقل باید دو دقیقه طول بکشد. بر روی یک مسواک نرم و استاندارد، مقداری خمیر دندان با کیفیت بزنید و سپس هر قسمت از دندان های خود را به مدت 30 ثانیه بر روی بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست مسواک کنید.

 

*سیگار نکشید

افراد زیادی هستند که بلافاصله بعد از صرف شام، وسوسه کشیدن سیگار آنها را رها نمی کند. استعمال دخانیات همیشه بد است، اما کشیدن سیگار پس از غذا باعث سوزش سر دل می شود و اثرات جبران ناپذیری بر روی مری افراد به جای می گذارد. همچنین کشیدن سیگار باعث تشدید سندرم روده تحریک پذیر و همچنین کولیت اولسراتیو (زخم معده) می شود و بر روی عضلات روده بزرگ اثر بد دارد. بهتر است بدانید سیگار خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و نیکوتین موجود در آنها بسیار اعتیاد آور است. علاوه بر این می تواند چرخه خواب شما را مختل کند.

 

*نه به میوه ها بگویید

اگرچه میوه ها یک غذای سالم و پر از ویتامین محسوب می شوند، اما از خوردن آنها بلافاصله بعد از شام خودداری کنید زیرا هضم غذا را دشوار می کنند. همچنین، قند موجود در میوه باعث بیداری شما در شب می شود. بهترین زمان برای خوردن میوه در شب، 30 دقیقه قبل از شام است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید در انتخاب میوه ها بیشتر دقت کنند زیرا میزان قند موجود در آنها می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

 

فرم ثبت نظرات کاربران

گزینه های ستاره دار (*) را تکمیل کنید

ارسال پیام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه الکترونیکی عضو شوید
عضویت شما در خبرنامه با موفقیت انجام شد
شما قبلا عضو خبرنامه شده اید

ارتباط با ما

تلفن : 88617235 021

همراه : 87 61 107 0912 ( مؤمنی )

آدرس : تهران - ملاصدرا - خیابان شیراز جنوبی - نرسیده به کوچه اتحاد - پلاک 52 - فروشگاه صدف

ایمیل : info[at]bloomis-co.com